Ticker

10/recent/ticker-posts

PERPERÎKA JI AGIR

Ji mîrasa Adîle Xanim û Leyla Qasiman bû Leyla Welî (Viyan Soran). Dîrok bûyerekî zindî ya ji helqeyên bi hev ve girêdayî ku hevdu temam dike derdikeve holê. Lewra li ser heman axê jî jiyana ku diherike li ser kokekî diyar ku ji qebîle û komên mirovan yên heman genan hildigre pêktê. Başûrê Kurdistanê jî bi dîroka xwe ya serhildêr, mirovên pêşeng, zanyar û rewşenbîr tên naskirin. Di sedsala 18’an de ji Babanan heta Berzenciyan li hemberî hêzên dagirker û kolonyalîst têkoşînekî dîrokî li ser vê xakê hatiye dayîn. Weke berdewamiya çanda jin-dayîk Adîle Xanim, Leyla Qasim bûne sembola jinên berxwedêr û xwedî hunera rêvebriya civakê. Leyla Welî yek ji kesayetên ku genê berxwedaniyê di kesayeta xwe de dihilgire û dibe şopdarê xwedawendan.

Leyal Welî Huseyîn bi nasnav Viyan Soran di sala 1981’an de li bajarê Silêmaniyê hatiye dinê. Di nava malbatek feodal de ku bi rêgezên malabtî yên hişk ve girêdayî mezin dibe. Şêweyê jiyana di nav de û derdora xwe çavdêrî dike û hewil dide fêmbike ka çima jin di asta duwem û weke xizmetkar tê destgirtin. Di wan salan de tevgera azadiya Kurdistanê li Başûr berfireh dibû û têkiliyên bi civakê re heta astekî diyar pêşketibûn. Salên destpêkirina komployê û hesabên qirêj yên li ser Kurd û Kurdistanê bûn. Di van salan de Viyan tevgera azadiyê nasdike.  Viyan Soran di sala 1997’an de beşdarî nava refên tevgera azadiya Kurdistanê dibe. Tevlîbûna PKK’ê ji xwe re rêya çareserî û azadiyê dibîne, têkoşîna li hember sîstema zilam ya serdest û kujer dike nexşerêya xwe û bi vî awayî dibe yek ji jinên herî xweşik û azad ya li nav çiyayên Kurdistanê.  Tevlîbûna Viyan serhildaneke li hember  malbat, eşîr û paşverûtiyê bû. Lewra bandorek mezin li ser jin û gelê Başurê Kurdistanê kir.

Viyan Soran di axaftinek ya xwe de qala zilma bavê xwe ya li ser dayîk û xwişka wê ya mezin dida meşandin dike û dibêj: ‘Vê yekê bandoreke mezin li min dikir û ez gelek caran bûm şahidê vê zilmê. Ji bo vê jî ez hertim di nava lêgerîna jiyanek azad û bê zilim jiyan bikim de bûm. Lê ev hêza min tenê têra min nedikir. Ji bo vê jî  min rêya çareseriyê di tevlîbûna PKK’ê de dît.’ Viyan û çend hevalên xwe di sala 1997’an de berê xwe dide nav refên tevgera azadiyê. Malbata ji bo Viyan û hevalên wê paşde vegerînin serî li hemû rêyan didin û diçin cem hevalan. Heval jî wan tînin gel malbatên wan hevalên wê vedigerin mal lê Viyan ew jiyana weke dojehê ji xwe re didît nedixwest dîsa vegere wê dojehê. Ji ber ku di ruhê wê de azadî hebû, ti caran ji jiyanek erzan hesnedikir. Viyan di nava têkoşîna PKK’ê de her çiqasî di qonaxên dijwar re derbas dibû jî di aliyê kesayet de bibiryar  û xwedî kesayetek têrker bû. Ti pirsgirêk li pêşiya karê xwe ne dikir asteng. Her çiqasî temenê wê ciwan jî bû, di demek kurt de bû xwedî kesayetek pêşnga Başûrê Kurdistanê. Di astên jor de bû xwedî berpirsyarî.

Viyan Soran hem di nava gelê Rojhilat de û hem jî di nava gelê Başûrê Kurdistanê de berpirsyariyek girîng digirt ser mile xwe.  Viyan baweriyek mezin ya gel û hevalên xwe girtibû ser mile xwe, heta mirov dikare bêje çavkaniya baweriyê bû. Fermandarek YJA-Starê bû, li dijî êrişên ji derve û hindir li dijî fikir û felsefeya Rêber Apo hertim di nava têkoşînekî bêhempa de bû. Di demek kurt de xwe bi fikrê Rêber Apo pêşxist bû pêşengek ya azadiya jinê.  Viyan xwedî ruh û hişek dewlemend yê netewî bû. Di sala 2006’an de li herêma Heftenînê li dijî komploya navnetewî ya li hemberî Rêber Apo  û hewldanên tesfiyekirirna PKK’ê de çalekiyek lidarxist. Viyan got ‘Ez naxwazim Sibatokek din ya reş bibînim û ez bedena xwe didim ber agir.’ Di 2’ê Sibata 2006’an de agir bi bedena xwe dixe û tevlî karwanê şehîdan dibe.

Mîran Tallî


 

Yorum Gönder

0 Yorumlar