Ticker

10/recent/ticker-posts

ERK Û BERPIRSYARTIYÊN WELATPARÊZIYÊ

Em ê di vê nivîsê de behsa hinek erk û berpirsyartiyên jiyanî yên welatparêziyê bikin. Lê beriya ku em behsa hinek erk û berpirsyartiyên welatparêziyê bikin, divê destpêkê pênaseya welatparêziyê carekdin bibîrbixin.

Ha dibe ku dema hinek xwêner dest xwendina vê nivîsê dikin bêjin; ma ev jî pirs e, ma kî/ê wate an jî pênaseya welatparêziyê nizane? Bêguman mirov ji zarokekê jî bipirse wê welatparêziyê pênase bike. Lê welatparêzî têgehek welê ye ku çawa bawermendek her roj bi navê Xweda dest bi jiyanê dike, pêwîste kesê/a ku xwe welatparêz dibîne jî her tim vêya bibîr bîne û bi wê tenê jî sînor nemîne, tiştên pêwîst bike. Niha ji ber em di vê mijarê de hinek kêmasiyan jiyan dikin lewra hewce pê heye ku em carek din wateya welatparêziyê û bi vê re erk û berpirsyartiyan bibîr bixin.

Baş e, welatparêzî çiye, an jî dema ku welatparêzî tê gotin çi tê bîra mirov? Wekî ji peyvê jî tê fêhmkirin, welatparêzî; ji welatê xwe hezkirin, parastin û xweşikkirine. Dibe ku em ew kesên ji ber sedemên cûda ji welatê xwe qutbûne, dema peyva parastin û xweşik kirinê dibihîzin bêjin ku temam, em dikarin welatê xwe ji dûr ve jî hez bikin, lê em di nava sînorên welat de jiyan nakin ku welatê xwe biparêzin û xweşik bikin. Raste em wekî wan kesên ku di nava sînorên welat de jiyan dikin bişans nînin, lê em dikarîn ji dûr ve jî welatê xwe biparêzin û xweşik bikin. Ji ber ku parastin û xweşik kirin ji dûr ve jî tê kirin. Jixwe bi dehan salin ku tişta Kurdên derveyî welat dikin ev e. Lê rastiyeke ku ev hest û hewldan wekî berê xurt nîne. Lewra divê ev hest û hewldan carek din bê xurtkirin. Her wekî din bi mezinbûna Tekoşîna Azadiyê re, dijmin ji rê û rêbazên xwe yên şerê taybet guherandiye. Em dikarin ji vê re çend mînakan jî bidin; berê jî li ser Rêber Apo tecrîd û êşkence hebû, lê tu wextan wiha demdirêj ne ajotibû û negihiştibû asta herî jor. Dîsa ger em hovîtiya dijmin a navçeya Serîk a Antalyayê - sala 1997’an ne hesibînin, tu demê dijmin cesaret nekiriye ku cenazeyên şehîdan ji gora wan derxîne û bê hûrmet nêzîk bibe. Her wekî din berê jî dijmin li dijî şervanên azadiyê çekên kîmyawî bikar tanî, xwezaya Kurdistanê talan û wêran dikir, lê tu demê qasî van salên dawî; wiha hov nêzîkî şervan û xwezayê nedibû û ya herî kambax jî xwezayê bi destê kesên ku dibêjin em Kurdin û welatparêzin dide talankirin û wêrankirin.

Dîsa em çiqas ji destpêka salên 1990’an û ji şûn ve ji welat derketibin jî me heta wê demê; kêm zêde ji polîtîkayên dijmin a fihûş, tiryak û sîxûrtiyê re şahidî kiriye, lê tu demê qasî van salên dawî; fihûş, tiryak, sîxûrtî zêde ne bibû û di nava Kurdên derveyî welat de jî nehatibû belavkirin. Helbet hîna gelek mînak hene ku mirov bide, lê bawerim evqas besin. Ji ber ev mînakên ku me dane sereke û pir jiyanî ne. Mînak dema em tecrîd û êşkenceya teqez a li ser Rêber Apo bigirin dest, çima dijmin ev tecrîd û êşkence derxistiye asta herî jor? Ma qey li hember vê bêhûrmetî û hovîtiyê bertek nayên raberkirin? Belê hem li wargeha me hem li Bakur û Rojhilatê Sûrî û hem jî deverên cûda yên cîhanê, gelê me û dostên xwe bertekên cûr be cûr raberdikin. Lê wê demê çima dijmin di paş de pêngav na avêje? Ji ber bertekên ku em raberdikin; lewazin, dem dirêj nînin, dewlemend nînin, em bi xwe re sînordar dimînin. Lê tecrîd hemû mirovahiyê eleqedar dike. Yanî hewce nake Kurd be, welatparêz be an jî Kurdistanî be. Raste divê destpêkê yê ku xwe welatparêz dibîne li hember derbikeve. Lê ji ber ev hem erkek mirovî ye û hem jî Rêber Apo îro li ser navê hemû mirovahiya bindest berxwedide û tekoşîn dimeşîne. Lewra ev dijî derketin qasî me eleqedar dike ew qas jî mirovahiya bindest eleqedar dike. Ji ber vê jî divê em ji îro û şûn ve hîn zêdetir dijî wan derbikevin û têkoşînê berfirehtir bikin. Ev rastiyeke ku heta em wiha nekin ne pêkane ku tecrîd bişkê, faşîzm birûxe û Rêber Apo azad bibe. Eger bi rastî jî me têkoşîna xwe berfireh kiriba, hewldanên xwe zêde xurt, cûr be cûr û dem dirêj pêkanîban dibe pêwîstî nemaba ku heval Weysî û Mihemed xwe bi şewitandiban.

Ev ji bo erk û berpirsyariyên ku me li jor anî ziman jî derbasdarin, lê tê zanîn her pêkanînên dermirovî, derexlaqî û derwîjdanî bi tecrîd û êşkenceya li ser Rêber Apo ve destpêkiriye. Dema ku dijmin di sala 2015’an de dawî li hevdîtinên ku bi Rêber Apo re anî û têkiliyên Rêber Apo yên bi şande û malbatê re qut dikir, em lê dijî derketiban, dibe ku ew pêvajoya hevdîtinan neqediyaba û şer destpênekiriba. Lê dema ku dijmin mêzeya hevdîtinan qeliband, Rêber Apo xist bin tecrîd û êşkenceyê dît ku bertek lewazin, lewra şer da destpêkirin û bi hemû hovîtiya xwe ve dest bi êrişê kir. Ji xwe şewitandina mirovan, xirakirina bajar, goristanan, revandina cenazeyên şehîdan, bikaranîna çekên kîmyawî, dagirkirina Efrîn, Serêkanî û Girêspî, avakirina şebekeyên fihûş, tiryak û sixûran pişt re çêbûn û ev hovîtî, bêrêzî bi hemû dijwariya xwe ve didome. Eger gotin di cih de be me li vê derê windakir. Rêber Apo jî dibêje: “We li ku derê winda kiribe, li wê derê bigerin.” Ji ber wê jî divê em destpêkê tecrîdê bişikînin, Rêber Apo ji aliyê fizîkî ve azad bikin. Jixwe eger me ev hewldana xwe biserxist ên din wê pir hêsanî bên çareser kirin. Lewra eger em carek din vegerîn li ser mijara parastin û xweşikkirina welatê xwe; her çiqas em dûrî welat jî bin, dikarin li ser parastin, xweşikkirin, aram û geşedanên welatê xwe bandor bikin. Divê ev her tim di bîra me de be ku em guh, çav û zimanê ji der ve yê welatê xwe ne. Biçûk, mezin her hewldan rûyê dijmin ê rasteqîn derdixîne holê, tengav dike, zext çêdike, lewaz dike û ji welat re jî dibe moral û wêrekiyek mezin. Lê dema ku em vê erk û berpirsyartiya xwe bicih tînin jî, divê tu demê dest ji parastina xwe ya menewî jî bernedin. Pêwîste ev parastin tenê ji aliyê fizîkî ve nebe… 

Metîn Avaşîn


 

 

Yorum Gönder

0 Yorumlar