Ticker

10/recent/ticker-posts

HIŞMENDIYA ZEYENTPEREST JINÊ DIKUJE

 


Gelo rastiya em dizanîn çiqasî nêzî rastiya mirovahiyê ye. Ango pêkanînên niha yên hêzên desthilatdar ên li ser jinê tên pêkanîn çiqasî nêzî rastî û xwezaya jinê ye? Ne gengaze xwezaya ku em di nava de jiyan dikin ku her tişt bi xweşbînî hatî razandin, tûndiya li ser jinê wek mafek bibîne. Dijberî wê her heyînek yên di nava vê gerdûnê de xweseriyek xwe û heyînek xwe ya bi wate heye. Yek ji van heyînan jî jine ku hertim wate daye jiyana civakî. Lê dema em temaşe dikin îro di nava hemû civakên cîhanê de nakokî û du bendî tê jiyankirin. Ger em xwe bigihînin heqîqeta van nakokiyan, emê bibînin ku sedemê nakokiyên kûr yên di nava civakan de tê jiyankirin êriş û tûndiya li ser jinê ye. Ji bo sîstema destpot a qirker xwe bigihîne armanca xwe ango xwe bigihîne qezanca herî zêde, pêwîst bû ku destpêkê ked û destkeftiyên jinê ji dest bigire, ji bo wê jî destpêkê êrişê heyîna jinê kir.

Sîstema hegemon li ser înkarkirina mafê jinan xwe mezin dike. Ji bo ku vê hişmendiya xwe li ser mirovahiyê ferz bike, gava destpêkê xwe sipart baweriyên civakê, pîvanên baweriyan li ser biçûk dîtin û lewaz dîtina jinê sazûman kir. Bi vê sazûmaniyê re serdem bi serdem jin hat tepisandin û înkarkirin, heta niha jî ev êrişên desthilatê yên li ser heyîna jinê bê navber berdewame.

Baweriya Îslamyetê ya ku li ser parastina jinan hatî destpêkirin, îro hêzên desthilatdar ji bo biçûk dîtin û ji holê rakirina mafên jinan bikartînin. Wek tê zanîn pêvajoya beriya Îslamyetê di nava civakên Rojhilata Navîn de bi taybetî jî di nava civaka Ereb de zayenda mê wek zêdahiyek dihat dîtin û bi hovîtî dihatin qetilkirin. Ji bo pêşî lê girtina vê hovîtiyê, Hz Mehemed di wê pêvajoyê de derket û pêşî li vê hovîtiyê girt. Cardin bi heman hişmendiyê dixwazin li ser mafê zayenda mê ango jin biryaran bigirin û heyîna wan înkarbikin. Di gelek dewlet û deverên cîhanê de heta niha jî ev binpêkirinên mafê kesî yê zayenda mê tê pêkanîn. Îro jî dixwazin li Iraqê di bin navê baweriya Îslamê de van binpêkirinan li ser heyîna jin pêkbînin.

Hêzên Şîe yên di Parlamentoya Iraqê de, dixwazin guhertinek di yasaya kesî ya jimara 188 ya sala 1959’an de çêbike. Ji bo vê pêşnumebiryarek ku têde mafê xwedîkirina zarokan ji dayîkan tê standin û zewaca zarokên 9 salî tê rewakirin, pêşkêşî Parlementoya Iraqê kirin. Parlamentoya Iraqê di 4’ê Tebaxê de, di rûniştina yekem ya li ser pêşnumeyê guhertina di yasaya kesî de lidarxist, di vê rûniştinê de biryara erêkirina vê xalê pêknehat. Lê di 12’ê Îlonê de jî rûniştina duyemîn ji bo sererastkirina yasaya rewşa kesî ya hejmar 188 ya sala 1959’ê hate kirin. Ev sererastkirin wê pêşî li têkçûna aramiya civakê veke.

Gelo Metirsiya ku em qala wê dikin çiye? Yan jî ger guhertin di yasaya mafê kesî de çêbibe wê li Iraqê çi biqewime? Yasaya kesî ya li Iraqê ya jimara 188 ya sala 1959’an ji çend xalan pêktê. Ev yasa hemû curê mafên wek; avakirina malbatê, lêçûn, xwedîkirina zarokan, mîras û telaqê digire nava xwe. Ya herî metirsîdar jî zewaza di temenê 9 salî de ye ku kesek ji kîjan mezhebê be (şîe yan sunne) dikare zewacê bike ku ji bo telaqê jî heman şêwe derbazdare. Ev guhertina yasaya mafê kesî, binpêkirina mafê zarokane. Ji ber ku li gorî zagonên cîhanî ya mafên mirovan, zarok ferdeke civakê yê di bin temenê 18 saliyê de ye.

Li gorî rapora UNHCR’ê ji sedî 28’ê jinên li Iraqê, di bin temenê 18 saliyê de tên zewicandin. Her wiha li gorî daneyên nûnertiya Neteweyên Yekbûyî ya li Iraqê, sedî 22’yê zewaca ne qeydkirî ya keçan, dibin temenê 14 saliyê de ye. Ev zewac, jinan ji hemû mafên wan bêpar dihêle û nikarin ji xizmetên hikûmetê sûd bigirin. Rê nade welidandin di nexweşxaneyan de pêkwere, ev yek jî metirsiyek cidî li ser zarokên keç û jinan çêdike. Di heman demê de zarokên di encama zewaca derveyî dadgehê de dayîk dibin, ji mafê nasname û xwendinê jî bê par dibin. Ev yek jî roj bi roj civakê ber bi felaketê ve dibe.

Hişmendiya zayentparêzî ya ku niha dixwezin di Iraqê de kûrtir bikin, her roj dibe kujerê bi dehan jinên ciwan. Pêwîste herkes ji bo paşde girtina vê pêşnumebiryarê di nava kar û xebatê de be. Ji ber ku jiyana jinan dixe xeteriyê û metirsiya tûndûtîjiya li ser jinan zêdetir dike.

Jiyan Pîran


Yorum Gönder

0 Yorumlar