Ticker

10/recent/ticker-posts

DI BAŞÛR DE BÛYÎNA JIN


Beriya bi hezaran sal ku pergala mêrsalarî û civaka mêran ava bibe, li ser axa mezopotamyayê çanda xwedawendên dayîkên bi bereket û pîroz serdest bû, çanda xwedawendan li pêş bû. Jiyana sade, bereketa axê û rê û resmek ya jinê bixwe hebû. Bi fedekarî hemû ked û aqilmendiya xwe ji zarokên xwe yên ku îro jê bêpar dihêlin re dirêjand, nedizanî wê dewleta netewe ya ku li kêleka wî hatiye avakirin, wê rojekê wan tine bike. Li paytexta şaristaniyê Ûrûk an jî Iraq’ê têk çûn, hemû qanûnên wê hatin dizîn û jin êdî di pêvajoya paşveçûneke lezgîn de bûn.

Pergala ku jêre dibêjin şaristanî, tevgera herî mezin a li dijî jinê ye û heta roja me ya îro li van xakên ku 5 hezar salin bi awayekî sîstematîk qirkirina jinan tê kirin, bi rêbazên cuda berdewam dike. Tişta herî girîng bi taybetî li Başûrê Kurdistanê pergala ji bo jinê hatiye afirandin e. Jin di bin navê olî de bi çarşefên reş tên pêçandin. Jinên rengîn bi çarşefên reş tên pêçan. Jin li Başûr û Iraqê, di ti qadên jiyanê de ne xwedî biryarin, di warê siyasî, aborî, perwerdehî û civakî de, tenê milkê mêranin ku bêdawî îtaeta mêran bikin. Ji xeynî zarokçêkirinê pêvetir ti erkek wan nîne û bi xeletiyek herî biçûk jî tên kuştin. Bi awayekî herî hovane dişewitînin û gorên wan jî tine dikin. Başûrê Kurdistan û Iraq, bajarê jinên bê gor e. Di Başûrê Kurdistanê de heta niha jî kiryarên qirêj ên wek zewaca temenê zorek de, sinnet, pirjinî û hwd heye. Bi taybetî di van salên dawî de jin bi rêbazên weke tacîz, destavêtin, fihuş, şewitandina jinan, teşwîqkirina xwekuştinê û bi awayekî fizîkî jin tên îmhakirin. Herêma Başûr ku navenda şer e, bûye qada şerê dijî jinan. Qurbaniyên sereke yên qeyranên aborî, siyasî, leşkerî û civakî yên di Başûr de dîsa jinin. Bi taybetî jî rêveberiya PDK’ê ya ku li Şengalê, bi hezaran jin di destê hovên DAIŞ’ê de hiştin, tiliya xwe jî ji bo jinên Şengalê ku hatin revandin, kolekirin û qetilkirin ranekirin. Berovajî vê yekê zemîna firotina wan avakir. Li bazaran jin firotin û bûn alîkarê DAIŞ’ê. PDK di van salên dawî de tenê ji bo desthilatdariya xwe biparêzin jinên Başûr pêşkêşî dewleta Tirk dikin. Modela sereke ya şerê qirêj ê li Başûrê Kurdistanê tê meşandin bûye jin. Yekîneya leşkerî ya jin a ku PDK’ê ji bo dijminên gelê xwe afirandine, tenê parçeyek ji wan şerê qirêj e. Ev jî encama vê siyasetê ye ku niha PDK keçên di navbera 13 û 15 salî de, li Dihokê li ser maseyên bar û meyxaneyan ji bo endamên MÎT’ê kêf bikin, didin bikaranîn. Li aliyê din hikûmeta PDK’ê ku difikire nasnameyek qirêj ji bo jinan bi afrîne, vê yekî ji bi xwesteka rejîma Tirk li ser jinan dide ferzkirin. Vê qirêjiyê jî bi rêya rêzefîlm, ol û şerê taybet dide pêkanîn. Jinê tine dihesibîne û dike amûra kiryarên xwe yên qirêj. Her wiha dixwaze bike dijminê tevgera azadî. Ev feraset bixwe şîdetek mezine li ser jinê. Siyaseta PDK'ê hedefa wê jin e.

Rêbertiya me di nava têkoşîna Kurd a 50 salî de qonaxeke nû da têkoşîna jinê, bi taybetî jî îdeolojiya azadiya jinê ya li ser bingehê jineolojiyê ango zanista jinê, bûye rêya bingehîn a rizgariya jinê. Ji bo me jinan, nasnameya xwedawendan dayîke. Çawa ku jinên Wargeha Mexmûrê bi vê felsefeyê xwe birêxistin kirine, divê jinên Başûr û gelên ku rastî komkujiyan tên jî xwe rêxisitin bikin û bi felsefeya Rêber Apo xwe rizgarbikin. Erka me ya sereke ewe ku em bi perspektîf û zanista jineolojiyê li ser jiyan û jinê baxivin. Felsefeya Rêbertî ji bo me sedema esas a têkoşînê ye.

Armanca me ya sereke ewe ku em projeya xwe ya jina azad, civaka azad bi diruşmeya xwe ya bingehîn, Jin jiyan azadî, bigihînin hemû beşên civakê.

Songul Guller

Yorum Gönder

0 Yorumlar