Ticker

10/recent/ticker-posts

JIYANA JINÊN ŞOREŞGER AWÊNEYA JINÊN CÎHANÊ YE

 

Ji beriya hertiştî her netewek bi dîrok, ziman, çand û hêmanên bingehîn yê etîkbûyîn, dabûnerîtî û bi exlaqê civaka xwe tê nas kirin. Lê hertim desthilatdarên cîhanê xwestine netew û kême netewan li gorî sîstema xwe berbidinê û birêvebibin. Dema em li dîroka kevnar temaşe dikin, Kurd gelê herî kevnar yên xwedî çanda Rojhilata Navîn e. Wek gelê Arî tên nas kirin, peyva Arî tê wateya (erd, cih û zevî). Kurdan di bin gelek navên cûda yên weke Horî, Gotî, Lorî, Mîtanî, Urartuyî, Qasî û Medan de xwe li hemberî dagirkerî û êrişên heyî parastine. Rûxmê ewqas berxwedan û serhildanan jî, gelê Kurd rastî gelek komkujî, bişaftin û êrişan hatine. Li kêleka vê gelek caran di navxweyî de jî rastî îxanetê hatine, lê li hemberî van zoriyan jî hêviyên xwe yên azadiyê winda nekirine. Gelek caran wek Ereb, Tirk û Fars jî hatine bi nav kirin û ji wan re nasnameyek hatiye dayîn. Bi vî awayî xwestine çand, ziman û hebûna gelê Kurd ji holê rakin, ji ber vê yekê Rêber Apo dibêje: “Gelê Kurd xistine çalekê û beton li serde rijandine.” Dema Rêber Apo van kiryarên dagirkeran dibine, dikeve ferqa metirsiya li ser gelê Kurd û dibêje: “Gelê Kurd bindeste” bivê gotinê bi komek hevalên xwe re dest bi têkoşînê dike. Armanca Rêbertî ew bû ku hêviyên gelê Kurd yên azadî û jiyanê zindî bike. Ji bo vê pêdivî bi têkoşînê dît û bi felsefeya ku gelê Kurd heye xwedî xak, ziman, dîrok û nasnameye, wê neyên tinekirin.

Çawan di dîrokê de jinê pêşengtî û melovanî ji çanda mirovahiyê re kiriye, Rêbertî jî bi armanca têkoşînekê bi serekêşî, rastî, xwezayîbûn û dîroka jinê dest bi şoreşekê kir û got: “Li her cihê ku jin lêbe pêwîste li hemberî bêmafî, zayentperestî û ciyekariyê bibe xwedî têkoşîn û bi vîna azad tevbigerin. Ji bo wê îro em dibînin divê têkoşînê de bi hezaran jinên pêşeng derketine û bûne rûmetek dîrokî, di civak û cîhanê de hatine nivîsîn. Bi têkoşîna xwe bandorî li ser jinên cîhanê da çêkirin. Rêbertî azadiya jinê wek bingehê civakê dibîne, ji ber wê dibêje: “Bi jina kole re jiyan nabe.” Dema di civakekê de zayentperestî, bindestî û bêmafî hebe azadî ne pêkane. Ji bo wê dema dest bi şoreşê dike hebûna jinê ya di nava şoreşê de bingeh digire. Li vê derê diyar dibe bi kolemayîna jinê re civak jî kole dibe yan jî bindest dimîne.

Di nava şoreşê de bi civak û cîhanê dide zanîn ku jiyankirina herdu zayendan li ser bingehê wekhevî, parvekirin, nirxdayîn û rêzgirtinê dikare bibe bingehê avakirina malbat û civakek demokrat. Di nêrînên Rêber Apo de bi jina zana, perwerdekirî û rêxistinkirî re jiyan xweşik dibe. Ji bo jiyan bi fedekarî, heskirin û bi rengîniya xweşikbûnê were xemilandin, pêwîste di xweza û gerdûnê de bi zindî, şînatî û heyînên xwezayê re xwedî têkiliyên jiyanî û yên exleqane be. Wekheviya heyî bingeh digire, di rol û pêşengtiya şoreşê de hebûna jinê esas digire. Li ser hîmê demokrasî, wekhevî û nirxandina nêrînên hev perwerdekirina endamên civakê bi zanist kirina di derbarê netewa Kurd û dîroka wê ya heyî de xwe naskirine. Her wiha avakirina şoreşek siyasî û leşkerî lidardixe. Ji bo parastin û rêxistinkirina civakê ku bikaribe ji wê tarîtî û tine bûna heyî were rizgar kirin û bibe xwedî statayoyekî gerdûnî têkoşîn pêwîste.

Di avakirina bingehê vê şoreşê de, bi demê re pêvajoyên nû û dîrokî hatin jiyan kirin. Bi taybet girîngî û rola ku Rêbertî dayî jinê, di jiyanê de cih dayîna nêrîn û hebûna azadiya jinê ye. Ev bû sedem ku jina Kurd bikeve wê zanabûnê ku kolekirin, bindestî, bêmafî, nezanîn, tacîz, tecawîz, kuştin, namûs dîtin û ji xwezaya wê ya heyî dûrxistin, kirine para jinê qebul neke. Ev kiryarên tên pêkanîn ji bo bê nasname û tinekirina xweşik bûna xwezaya jinê ya di ruh û meji de ye. Ji bo wê her jinekê Kurd yan jî jinekî di cîhanê de ji bo bikaribe bibe xwediyê zanista felsefeya Rêber Apo ya di derbarê jinê de, divê li hemberî zihneyeta zayentperest têkoşîn bike. Girîng dîtina jinê ya di nava şoreşê de, bi mebesta ku bingehê civakê li ser têkiliyên herdu zayendan bikaribin li ser asta hevjiyanekî azad bi hevre jiyan bikin û bikaribin bibin nimûneyek ji bo tevahî civaka Kurd û cîhanê. Jiyana jinên şoreşger awêneyeke ji bo azadiya tevgerên jinên cîhanê. Jinan bi femkirina fikir û îdolojiya Rêbertî re karî rastî, hebûn, hêz, cesaret, sekin, zanebûn, rêxistin, têkoşîn û xweseriya xwe raber bikin û wê zanabûnê di guhertin û veguhertinên civakê de pêkbînin. Her jina ku Rêbertî fêhm bike, wê bikaribe bibe îradeyek ya pêşengtî kirin û pêşxistinê.   

Bêrîvan Demir

Yorum Gönder

0 Yorumlar