Bersivên Gel:
-Lêkolinkirina
zanistê ye.
-Felsefeya
zanistê ye.
-Lêgera
heqîqetê ye.
-Li
gorî Epîstemolojî zanîn tê guhertin.
-Bi
guman nêzî zanist bûyînê ye.
-Lêpirsîna
zanist û çavkaniya wê ye.
-Xwe
gihandina heqîqeta zanistê ye.
-Di
zanista heyî de guman çêkirine.
Epîstemolojî
yek ji beşên felsefeyê ye. Li ser wate û bingeha zanînê lêkolîn dike. Zimannas
jî ji epîstemolojiyê sûdwerdigirin. Epîstemolojî, li bersiva pirsên wek ‘Cudahiya
di navbera obje û subje de heye, gelo ew cudahî meşrû ye, yan na? Gelo, zanîn
heye yan na? Bi rastî jî, zanîn dikare zanîna obje bide me, yan na? Gelo, mirov
dikare qala zanînê bike?’ digere û dixwaze van bersivan bibîne. Peyvên wek rastî,
mîsogerî, eşkere, ceribandin, aqil û hiş lêkolîndîke û dixwaze di derbarê wan
de agahiyên rast rabixe berçavan. Epîstemolojî bineşaxa felsefê ya di serdema
nûjen de derketiye holê. Ji dema derketina holê ya felsefê heta dawiya serdema
Navîn ji zanînê re pirsgirêkek nehatiye dîtin. Fîlozofan heyîn û zanîn ji xwe re
wek mijar hilbijartin û li ser rastiya wê lêgerîn kirine. Hebûn an jî tunebûna zanînê
an derfeta gihîjtina zanînê, ji wan re nebûye pirsgirêk û li ser nesekinîne. Ji
ber ku zanîn bi saya dîn, irf, adetan û mîtolojiyan hate şirovekirin û di
bingeh de hatine meşrû kirin. Mînak: Fîlozofên di serdema Navîn de bigota ‘Xwidê,
yeke dikare bi hemû objeyan bizanibe’ bê guman wî/ê dikaribû di pirtûkên pîroz
de jî ji vê gotina xwe re bingehekê bidîta û bi ramanên civakê re li hev
bihata. Lê belê, di serdema nûjen de ev dîmen, bi temamî hatiye guherîn. Bi
taybetî, fîlozof û zanyarên wek Kepler, Kopernîk û Descartes bi kêmbûna tesîra
dîn re, zanîst ji xwe re kirine mijar. Êdî ew zemînên dîn, mîteolojî, irf û
adetên civakê meşrû bûna xwe winda kiriye û di dawiyê de jî, ji holê radibûn.
Aqil, hêdî hêdî dibû tekane desthilatdar û ev yek jî bi xwe re pirsgirêk
derdixist holê. Ji ber ku mîsogerî û rastkirinê, bi xwe re di anî û têgihên
navborî yên di qada felsefê de dibûne pirsgirêkên serekî. Dema aqil û zanistê
cihê desthilatiyê girtin, çend pirsên li jêr dikevin rojeva felsefê. ‘Gelo
zanîn pêkan e, yan na? Dema em behsa zanîna tiştekî dikin, gelo mebesta me
çiye? Em ê çawa pê bizanibin bê ka zanîna tiştên em pê zanin raste yan na? Gelo,
aqil dikare bigihêje zanista obje? Ger sînorên zanîna obje be, gelo ev sînor
çine?’ Epîstemolojî pirsên bi vî rengî ji xwe re dike mijar. Epîstemolojî ji du
peyvên hevgirtî pêk tê. Peyva ‘Epîstem’ Zanîn û ‘Logosê’ Zanîst e, yanî dibe
Zanîna zanistê. Bi wateyek din jî Epîsteme, ew zanîna ku mirov nikare jê bikeve
şikê yan jî jê dudil bibe. Peyva Epîsteme bi taybet ji aliyê Platon ve hatiye
bikaranîn. Platon peyva epîsteme ji peyva şikê (doxa) serbixwe dîtiye û wiha jî
bikaraniye. Platon peyva Epîstemeyê di rêya lêgerîna zanîneke rast û mîsoger de
zanîna Bîrkarî û Geometrî ku nikarin ji aliyê aqil ve werin înkarkirin hişê xwe
rizgar kirine, derxistiye pêş. Nexwe, hê ji destpêkê ve mîsogerî armancekê
felsefê bûye ku dixwest xwe bigihîne wê. Bê guman lêgerîna mîsogeriyê jî, bi
xwe re pirsa ‘Gelo zanîna ne mîsoger jî hene?’ aniye bîra mirovan. Ango, şik û
şikwerî, li ser kar e. Platon û gelek fîlozofên din ên piştî Platon hatine,
xwestine xwe bigihînin wê mîsogeriyê. Lê belê mirov dikare bi hêsanî bibêje ku
bidestxistina zanînê mîsoger karekî gelek zehmet e. Lewra di mijarên gerdûn,
exlaq, heyîn û hunerê de hilberandina zanînê ne hêsan e. Lê belê di jiyana me ya
rojane de hinek zanînên me hene û em dizanin ku ew bi kêrî me tên û sûdmendin. Mînak:
Em pê dizanin ku dema me sîsikek ya dara hinarê li bostanê xwe çand û li gorî
tê xwestin avdan, wê darek ya hinaran jê bibişkive. Lê belê hevalekî me dikare
bibêje ‘Gelo hûn ji ku dizanin ku ev dara hinarê ye?’ û ‘Gelo hûn dizanin ku
kakilê dara hinarê çiye?’ û gelek pirsên bi vî rengî bikin. Ji ber ku zanîn û
zanîsta îro ji bo ku ji bo xwe karek peyda bike, hertiştî lêkolîn û lêgerîn
dike. Hinek zanînên ku tê guhertin hene û nihek
li ser zanîna heyî tên berdewam kirin. Hertiş di nava gumanê de hêlan, mejî û
hişmendiya kes şêlu dike. Ev jî ji bo desthilatdaran dibe sedemek din ya xwe
mezin kirinê. Lê pêwîste her zanîn li gor hebûna heyî were destgirtin.

0 Yorumlar