Bersivên Gel:
-Çavkaniya hertiştî heyber.
-Rastiya tiştan e.
-Teoriyekî felsefî ye.
-Her tişt ji heyberê çêdibe.
-Maddeya fîzîkî rastiya yekane an bingehîn e.
-Tiştekî bi dest tê girtin û bi çav tê dîtin e.
-Bingehê
pozîtîvîzmê ye.
-Dijberî
Metafîzîkê ye.
Materyalîzîm peyvekî latînye ku “Materîa” tê wateya madde. Teoriyeke
felsefêye ku xwe dispêre Maddeyê ku dibêje di bingehê her tiştî de made heye û
hebûna Meta fîzîkî red dike. Di despêkê de weke teoriyek felsefê derdikeve pêş
û bi demê re vedigûhere îdeolojiyê. Weke beşekî felsefê di serdema Yunan Antîk
de derdikeve pêş û weke serkêşê vê fikrê jî Epîkuros e. Gotina wî ya herî
navdar jî; “Dema Ez hebim Mirin nîne, Dema mirin hebe Ez nînim e.” Bi vî awayî
binghê felsefeya materyalîzmê datîne. Materyalizm têgeheke felsefê ye ku dibêje
çavkaniya hebûna Gerdûnê ji madeyê pêktê ye. hemû heyînên di gerdûnê de di
çarçoveya van maddeyane de hatine sazkirin. Ji ber madde heye em dikarîn behsa
hebûn û heyînên di gerdûnê heyî bikin.
Materyalîst jî kesên ku vê fikrê ango vê felsefeya
hayeberî dipejîrinîn. Materyalîst dibêje ku di bingeha her tiştî de madde heye,
ger amdde nebe tiştek nîne, li gor fikra wê ya ku bi çav tê dîtin û bi dest tê
girtin dikare bibe hebûn û heyîn. Ji derveyî vêya hebûnên din napejirînin. Rûxmê
hemû zindî taybet mirov hebûneke metafîzîke jî ev fikir hebûna rihî û hestî
napejirîne. Pêkhateya mirov ya cesteyî bingeh digre û li ser vê fikra xwe bi daneyan
di sepîne û tiştek ji derveyî vê fikrê ya bê dane napejirîne weke fikrekî ji
rastî dûr û çavkorî dibîne. Ev teoriya felsefik ya meteryalizmê berevajiyê
Îdealizmê ye, hemû rastiyên metafizik red dike.
Dema em li zindiyan dinêrin bi pênç pêhesan dikarin pênase
bikin. Ev hemû jî dikevin aliyê metafîzîkê, lê fikira madde dibêje hebûn
bingehê xwe dispêre maddeyê û vê ya red dike jî di pênasekirin û rastiya
zindewerandan kêm dimîne. Dema em van pênç pêhesan ji mirovan bigrin, di dest
heyîneke robot zêdetir tiştek din namîne. Mirov dadixîne astekî robotîk de û di
heman demê de Gerdûnê jî weke xwedî çerxeke dizivire digre dest. Em dikarin bêjin vê fikirê bingeha
Pozîtîvîzmê jî daye avakirin ku xwe dispêre encamê. Materyalîzim bi taybet hebûna
baweriyê na pejirîne. Ruxmê ku bawerî yek ji xala sereke ya mirovane û hatina
cem hev ya civaka ne jî, vê ya weke xorafeyekê dibîne û dibêje; Cîhana
heyberî ji vedana di mejiyê mirov de
pêktê. Engels dibêje ku pênaseya her
tiştî dikare di çarçoveya zanistî de bê kirin û
Gerdûn di encama ji hev bandorbûna heyberan pêkhatiye. Ango felsefeya
materyalîzm dualîteya jiyanê ya madde û ruhî ji hev qût digre dest tenê aliyek
yê wê digre dest û ya din de jî red dike. Rûxmê maddeyê fikir û rûxmê bedenê jî
ruh nîne di vê fikra xwe de jî paş de namîne. Hebûna hest, fikir, civakbûnê
dispêre hebûna maddeyê. Dibêje taybet mirov bêyî hebûna fîzîkî nikare bi
awayeke fikirî û derûnî hebe. Meteryalîst didin diyarkirin ku ger aqlê mirov
nebe mirov nikare bi fikire û fikrê nû jî derbikeve holê. Ango madde nebe wê hiş
jî nebe. Despêkê madde piştre fikire. Nêrandinekî hişk û zuha dane avakirin.
Di encama vê fikira ku hest, ruh û baweriyê ji nedîtî ve
tê, zanisteke weke pozîtîvîzmê derkete holê ku mirovahî di encama ceribandinan
de bi gelek komkujiyan re derbas kiriye. Hemû berhemê keda mirov jî kiriye maddeyeke
kirîn û firotinê. Hest û keda bi pere neke, weke bê qîmet û bê kêre îfade dike. Mirovên wisa avakirin
ku madde kirin heyîna baweriyê. Di roja me ya îro de dema mirov temaşe dike
mirov çawe ji zindiyekî ruhwerî vegeriyaye zindiyekî meta ango madde.

0 Yorumlar