Bersivên Gel:
- Komkojî ye.
- Tunekirina Kurd û dostên Kurdan
e.
- Peymana xiyanetê ye.
- Bê exlaqî ye.
- Parçekirina welatê me ye.
- Tunehesibandina me ye.
- Plana êrişên 100 salan in.
- Peymana dijî gelê Kurd e.
- Parçekirina yekitiya netewan e.
- Qirkirina netewa Kurd e.
- Dagirkerî ye.
- Plana qirkirinê ye.
- Faşîzm e.
- Ji hevkirina netewan e.
- Belavkirina Kurdistanê ye.
Di sala
1923’an de Peymana Lozanê çê bû. Di Peymana Lozanê de bingehê dewleta Tirkiyeyê
hat diyarkirin. Di sala 1924’an de li ser Peymana Lozanê destûra bingehîn ya
Tirkiyeyê hate pêşxistin. Di vê destûra bingehîn de êdî jinavbirin, înkar û
îmhakirina Kurdan bingeh hat wergirtin. Di vê destûra bingehîn de cih nedan
Kurdan û Kurd ji derveyê vê destûra bingehîn hiştin. Sedema vê jî avakirina
dewletek netewe bû.
Neteweyek
bi navê Tirk dihat avakirin û cih nedidan neteweyên din. Êdî ji bo xwe, girîngî
nedan tifaqên hundir. Tifaqa bi Kurdan, îslamî û sosyalîstan re Terk dikir û
dest jê berdidan. Tifaqa xwe bi Sovyetan re ber bi tifaqa Îngîlistanê ve dibir
û pêşdixist. Tifaqa xwe ya bi Sovyetan re jî xerab dikir. Ji bo xwe sîstema
modernîteya kapîtalîst (nûjeniya sermayegerî) esas girt. Ji ber ku bi peymana
Lozanê re li gel Îngilîz û pergalê rûniştin û bi wan re tifaq pêkanîn. Êdî ji
bo xwe sîstema nûjeniya sermayegerî bingeh digirtin. Her wiha êdî pêdiviya wan
bi Sovyet, Kurd, Îslam û sosyalîstan nemabû. Li gorî pergala kapîtalîzmê
(sermayegeriyê) jiyanek, çandek û civakek dihat avakirin û pêşxistin. Divê di
nav vê çand û pergalê de hemû reng, cûdahî û neteweyên din bên helandin. Ji ber
ku tenê li ser nîjad û neteweyek jiyan dihat avakirin.
Siyaseta
Îtîhat Terakî û avakirina netewe-dewletê digihêje hev, ji ber vê wê giraniya
siyaseta Îtîhat Terakî di Tirkiyeyê de çêbiba. Yên ku pêşiya vê pergal û
siyasetê astengî çêbikin wê Kurd bin. Ji ber vê çendê wê Kurdan ji xwe re bikin
hedef, wê bixwazin ku Kurd û Kurdistanê ji her alî ve ji holê rabikin. Siyaseta
înkar û îmhayê ya ku bi Lozanê û piştî wê destûra bingehîn ya 1924’an re tê
pêşxistin, beriya wê siyaseta îmha û înkarê nebû ango pêvajoya siyaseta îmha û
înkarê di wan deman de destpê dike.
Piştî
destûra bingehîn ya sala 1924’an êriş li ser Kurdan tê pêşxistin, gelek
kiryarên mîna komkujî, êşkence, girtin pêk tên û her tiştek bi navê Kurd û
Kurdistanê tê qedexekirin. Di wan deman de êdî kî xwedî li Kurd û Kurdistanê
derbikeve divê bê girtin, îdamkirin, bikeve girtîgehan û êşkence lê bê kirin.
Ti tişt divê bi navê Kurd û Kurdistanê tinebe, ji ber ku Kurd derveyê destûra
bingehîn mane.
Parçekirin
û parvekirina Kurdistanê di destpêkê de bi tifaqa Qesra Şîrîn pêk anîn. Her
çiqas Kurdistan bi vê peymanê bibû du parçe jî, beşa ku di sînorên Sefewiyan
(îro Îran e) de mayî beşeke biçûk bû, beşa bingehîn û ya mezin di deste
Osmaniyan de ma. Piştî Peymana Qahîreyê Îngiltere û Firansayê Kurdistan careke
din dabeş kirin. Ji ber ku di Şerê Cîhanê yê Yekem de bi bloka Îngilîz û Firansayê
cîhan careke din li gor pergala nûjeniya sermayeger ristin, bi rêxistin û
hevsengiyeke nû lidarxistin. Ji bo vê jî Rohilata Navîn li gorî berjewendiyên
pergalê bi rêxistin, ev yek bi Tifaqa Qahîreyê pêk anîn. Wê demê Kurdistan jî
di çarçoveya berjewendiyên xwe de ji nû ve şêwandin.
Heta
Pêymana Lozanê jî Kurd hêza tifaqê bûn û her tişt bi navê Kurd û Tirkan dihate
pêşxistin, lê bi destûra bingehîn a 1924’an re Kurd derveyê makezagonê hatin
hiştin. Kurdan jî vî rastiyê dîtibûn û dizanibûn êdî hedef in. Ji ber ku êdî
neheqî li wan dihat kirin, mafê wan nedihat dayîn û dihatin înkarkirin. Ev jî
rê li ber jinavbirin û îmhakirina Kurdan vedikir. Îngilîzan ev nerehetiya
Kurdan dîtibûn û li dijî Tirkiyeyê didan şixulandin.
Piştî ku Kurd li xwe xwedî derketin, li dijî qirkirinê derketin, ji bo wê têkoşiyan, ji bo xwe nirx ava kirin û şûnde pergala nûjeniya sermayeger (modernîteya kapîtalîst) dît ku nikarin mîna berê Kurdan îmha û înkar bikin, ev siyaset êdî nameşe, ji ber ku Kurdan ev siyaset vala derxist û pûç kir wê demê neçar man ku Kurdan qebûl bikin. Lê Kurdan weke gelekî, neteweyekî qebûl nakin. Dibêjin, ‘Kurd hene, berê jî hebûn, lê niha weke gelek nîn in, di asta kes û şexsan de Kurd hene.’

0 Yorumlar