Dîroka Mezopotamyayê yan jî pêşdîroka Mezopotamyayê dîrokeke ji koçberbûyîna mirovî ya herî pêşîn a di Serdema Paleolîtîkê de, heta serdema kevnare ya kevne. Ev dîrok pêşî ji şopên kolandinên arkeolojîk ji çavkaniyên dîrokî hatine berhevkirin.
Mirovahî di serdemên Paleolîtîk û Neolotîka Destpêkê de tenê li beşên
Mezopotamyaya Jorîn de cihwar bibûn.
Li alûviyûma başûr jî di dema Neolotîka Kevin de bi cih bûne.
Mezopotamyayê, di Serdema Bronzê ya destpêkê de ji bo gelek şaristaniyên
mezin ên herî kevin cihwartî kiriye. Ji ber vê sedemê
ye ku Mezopotamya wek dergûşa şaristaniyê tê binavkirin.
Navê Mezopotamyayê bi yewnaniya kevn tê wateya “erdê di
navbera çeman de”. Bi qasî ku tê zanîn, ev nav cara yekemîn di sedsala B.Z. 4’an de ji bo destnîşankirina
axa li Rojhilatê Firatê ya Rojavayê Kurdistanê hatiye bikaranîn.
Piştre navê Mezopotamyayê bi gelemperî ji bo hemî erdên di navbera
çemên Firat û Dîcleyê de hatiye bikaranîn, loma hem Rojavayê
Kurdistanê û hem jî Başûrê Kurdistanê,
hemî axa Iraqê û Bakurê Kurdistanê hildide nava xwe. Çiyayên
cîran ên li rojavayê Firatê û rojavayê çiyayê Zagrosê di bin navê
Mezopotamya de berfirehtir
têne binavkirin. Erdnîgariya Mezopotamyayê bi navên Mezopotamyaya Jorîn (an jî
Mezopotamyaya Bakur) û Mezopotamya Jêrîn (an jî Mezopotamyaya Başûr) tên binavkirin.
Mezopotamyaya Jorîn ku bi navê Cizîrê jî tê naskirin, herêma di navbera çemê Firat û Dîcleyê de ye.
Mezopotamya Jêrîn jî li herêma ji Bexdayê heta Kendava Farsê ye.
Di bikaranîna zanistî ya nûjen de, têgîna Mezopotamyayê gelek caran jî xwedî
konnotasyoneke kronolojîk e.
Civak û
jîngehên yekem
Yekem
civakên gundan li Rojhilata Nêzîk a kevnar, di dema Neolîtîkê de, di dawiya
serdema qeşayê ya paşîn û di destpêka Holosenê de xuya dibin. Veguheztinê di
navbera civakên nêçîrvan û berhevkar ku bi nêçîriyê jiyana xwe dewam dikirin û
civakên cotkar ku bi piranî bi hilberîna xwe, debara xwe peyda dikirin, ji çend
qonaxan pêk tên.
Damezrandina
dewlet û bajaran
Serdema ku
di nîva duyem a hezarsala 5’emîn berî zayînê û hezarsala çaran a berî zayînê
werdigire, bi jiyana hevpar, bi derketina dewletên yekem û civakên bajarî yên
yekem re jiyana hevpar, jiyana civakî û siyasî de guhertinek derketiye holê. Ev
dem di heyama serdema Obeid a dawîn, (di salên 4400-3900 b.z.) û heyama serdema
Uruk, (di salên 3900-3000 b.z.) de ye. Ev dema dirêj xwediyê kronolojiyek pir
bi niqaşe û di van demên dawiyê de di bin navekî gerdûnî, bi navê “kalkolîtîka kevin”
hatiye binavkirin. Serdema ku di navbera salên 4400 û 3100 b.z. de ye dabeşî
pênc jêr serdeman bûye.
Di
nêzîkbûna dawiya kevnar a Rojhilata Nêzîk û Mezopotamya re peresanên girîng ên
siyasî û civakî heyameke pir dirêj li berxwedaye. Her ku diçe peresanên nû û
formên entegrasyona civakî hiyerarşîk dibin. Di nav civakê de eşîr, qebîle,
serok û dewlet derdikevin holê. Civakên Neolîtîka Dawîn ji aliyê civakî û
siyasî ve hiyerarşîk dibin û piştre jî dewletên yekem û bajarên yekem di nîveka
duyemîn a hezarsala çaremîn dertên holê.
Destpêkirina pergala nivîsandinê
Sumeriyan di dîroka mirovahiyê de yekem car pergala tîpên nivîsandinê
afirandiye. Pergala nivîsê bi navê forma bizmarî yan jî nivîsa bizmarî hatiye
binavkirin. Nivîs, di destpêkê de li Mezopotamyaya Jêrîn wekî pergaleke
fîgurî xuya bûye. Di wî demê Sûmeriyan de bi
rêya qamîşan li ser axê fîgura xêz
dikirin. Her fîgurek yan jî îşaretek tişta ku dihat xêzkirin li gorî şibandina
wî, raman û peyamek dida nîşan.
Li Mezopotamyaya Jêrîn du gelên Sumerî ku zimanên ji
hev cûda bi Sumerî û Ar-Semîtî diaxivîn (û paşê dinivîsandin) hebûn.
Zimanê Sumeriyan xwedî rêzimana xwe ya cûda bû. Zimanê Ar-Semîtîk, ku paşê jê
re Akadî an Babîlî-Asûrî tê gotin, ji şaxa Samiyan, ji malbata Afrasî ye.
Derbarê nivîsên herî kevin ên
nivîskî yên Serdema Navîn (dora 2900 heta 2500 sal berî zayînê), bê guman ew bi
taybetî bi zimanê Sumeriyan hatine nivîsandin. Li gorî daneyên heyî, di navbera
kesên ku bi van zimanan di
axivin
de dijminatiya nav-etnîkî tune ye.
%20(B%C3%BCy%C3%BCk).jpg)
0 Yorumlar