Ticker

10/recent/ticker-posts

ROJEV PIRS DIKE: Entellektuel Çiye?

Bersivên Gel:

-Rewşenbîr.

-Rastiya jiyanê fêmkirin e.

-Xwe ronak kirine.

-Mereqa li hember zanistê ye.

-Heskirina ji zanistê ye.

-Di zanistê de xurtbûyine.

-Serwextbûyîna di mijarê de ye.

-Mirovên zana ne.

-Ronakbîrî ye.

-Beşek yê zanistê ye.

-Xwe zana dîtin e.

-Kesên lêkolinan dikin.

-Kesên di civakê de jixwe bawerin.

-Asta zanistê ya bilind e.

Peyva entellektuel a ku pir di rojeva mirovan de ye ka em hinekê nas bikin, tê çi wateyê, berê çawan bû û niha rewşa wê çawane. Ger em temaşe bikin ji roja mirovahiyê aqlê xwe yê analîtîk bi karanî heta niha pêvajoyekî fêrbûnê jiyan kiriye. Di demê Neolotîk de, di asta herî bilind de rolê xwe lîstiye. Bi vê xwe rêxistin kirine û xwestine gerdûna xwe, civakîbûna xwe û xwezaya xwe fêm bikin. Di wir de têkiliya rast ya gerdûn û mirovahiyê derxistine holê. Entellektueltiya duwemîn jî di demê Sûmeran de hatiye pêşxistin. Entellektueltiya demê Neolotîk a xwe dispart erênîbûn û pêşxistinan, di demê Sûmeran de berovajî vê bû û xwe dispart aqil. Nivîs, bîrkarî, wêje, tip, astronomî ayîdê wî demî ne. Di roja me ya îro de jî bingehê entellektueltiyê pir xirab tê înşa kirin. Mîtolojiya wê demê cihê xwe hişt ji felsefe, zanistê  re û entellektueltiyek pir populer danî holê. Kesên entellektuel bi dewlet û şîrketan re bûne yek. Kapîtalîzmê jî vana hemû xist berjewendiyê xwe. Di dibistanên dayîn avakirin de li şûna xuluqkarî, pêşxistin û hilberînê, jehra pozîtîvîzmê xiste laşê mirovan. Dibistanên niha hemû bûne cihê perestgehên wan. Kesên ku xwe weke entellektuel dibînin xwe li zanistê barkirine lê ji jiyanê fêm nakin, di jiyanê de lewaziya herî mezin jiyan dikin. Hemû dixwazin xwe bighihînin heqîqetê, lê labaratowarên wan, nêzîkatiyên wan, pereyên wan rewşeke xirab ya ku li cihê şaş, li tişta winda kirîn digerin. Herder di bin pêşengtiya van entellektuelan de ji qirîz û êşan tijî bûye. Zanista ji bîranîna pêkhatî, nabe heqîqeta jiyanê. Di bin navê entellektueltiyê de pêhesên me têne tinekirin û me bi zanista girêdayî aqlê paşverûtiyê didomîne re mijûl dikin. Bi entellektueltiya niha û li ser wê axaftinê tiştek neyê guhertin, ger kesek ne di ferqa rastiya xwe de be wê hertim bi zanista paşverû ku niha weke entellektueltî pênase dike bi ya şaş re were meşandin û jiyana heyî tine bikin. Entellektueltî xwe dispêre mantiqê sixte, xwe jîr dide nîşandan lê tam berovajî vê pir tembele û pir rasyonele. Pir serekî nêzî rewş û bûyeran dibe. Li şûna nîqaşkirina jiyanê were pêşxistin ji aliyê wan ve fikrên kesên din tînin ziman.

Berê mirovan bi nîqaşek normal hertişt fêm dikir, niha bi aqlê xwe yê entellektûel bi milyaran peyv dane avakirin lê di aliyê hev fêmkirinê de zoriyan dikêşin. Entellektueltiya niha xwe weke bi aqil dana nîşandane lê ew di rastiyê de weke termekî mirîne, bi gotinan wî termê xwe dixemilînin, bilind dikin lê dîsan her weke xwe dimîne. Zindîbûn di ruhê wan de tine. Li gorî tişta teqez wisane tevger dikin.

Li beramberî vê entellektuela xirab divê entellektuela civaka exlaqî û polîtîk were xurt kirin. Zanîna civakî divê were pêşxistin. Zanîna civakî zanîna bingehîn ya tevahî zanîna ne. Ev jî bi xebatên Akademiyan dikare were pêşxistin û pêkhateya giştî ya civakê entellektuel kirine. Di derheqê hertiştî de fikrê xwe anîna ziman, zanist komkirin û bûna xwedî zanyarî nabe entellektueltî. Entellektueltiya heqîqî ya jiyanê bi pêhesên xwe, zanîna heyî dayina belavkirinêye.

Yorum Gönder

0 Yorumlar