Bersivên Gel:
-Guhertina
hindek tiştan.
-Guhertin
û veguhertin e.
-Nûjen
kirin e.
-Nerm
kirina Sîstemê ye.
-Sîstem nû
kirin e.
-Di pêvajoyên
xitimî de çêkirina guhertinan e.
-Erênî yan
nerênî guhertina sîstema heyî ye.
-Ji bo çarserkirina
pirsgirêkên civakê, nû kirina hinek pîvanan e.
-Rêya
çarseriyê.
-Derbazkirina
kêmaniyan e.
Di hemû qonaxên
dîroka şaristaniyê de demên ku tengasî, kaos û qirîz dihatin jiyan kirin, civak
li rêya çarseriyê geriya ye, rêya çarseriyê di reformê yanî jî nûkirina sîstemê
de didîtin. Cara yekem peyva Reform di sedsala 16’an de hatiye bikaranîn. Wek
peyîv jî Re (Pêkanîn) Form jî (nûkirin yan jî şêwedayîn e). Ji bo dawî lê anîna
kirizên di aliyê civakî, rêveberî û aborî de pêwîstî bi nûkirinê hatiye dîtin,
ev nûkirin jî wek Reform tê destgirtin. Civakên ku pirsgirêk jiyan dikirin, tim
di nava lêgera alternafekî de bûn. Ji şaristaniyê bigire heta çaxa navîn û feodalîzmê,
di hemû pêvajoyên dîrokê de kesayetên xwedî jiyana civakê xwestine ji kirîz û
kaosên tê jiyan kirin re bibin bersiv. Gelek caran gihiştine wê zanîbûnê ku sîstema
sazûmaniya sazî û rêveberiya civakê ji nûve werin destgirtin wê encamên baş bi xwe
re bîne. Reform yan jî şoreşa nûkirinê di sedsala 16’ an de destpêkiriye û tevahî
Ewropa bandor kiriye. Sazûman kirina reformê destpêkê li Almanya, Fransa,
Îngîltere û welatên Bakurê Ewropayê pêş dikeve. Ev şoreş cara destpêkê li hemberî
kilîseyên Katolîkan tevgerek ya olî pêkaniye. Ev guhertin û veguhertin bûye
sedem ku li Ewropayê bandoriya xwe li ser civakê çêbike. Ji ber ku kilîseyên
Katolîkan yên dewlemend dibûn di nav de bê esibûn (yozlaşma) pêşdiket, ji baweriyê
zêdetir bi siyaset û çalakiyên cîhanî re mijûl dibûn. Ev ji bû sedem ku rastî
bertekên kesên dîndar werin û rê li ber pêkanîna reformê vebibe. Ev reform pêşî
li pêşketina mezhebê sêyem yê olê Xiristantî Protestan vedike. Rêberê tevgera reformê
yên destpêkê Teolog û Fîlozof Martîn Luther e. Luther ne mîna reformciyê beriya
xwe, di nava kilîseya de di bin navê “Yên ji rê derketîn” de hatin şewitandin, li
hemberî kilîseyê serkeftinê bidestdixe û qedera gelên Ewropayê guhert. Di wê
demê de Almanya bibû mitîngeha Keşeyan, bi vî awayê Luther di nava deh salan de
bû rêberê yekem ê serhildana Protestanan. Martin Luther tenê nimuneyeke ji dîroka
mirovahiyê, ji ber ku fêhmkirin di cih û demê guncaw de guhertin û veguhertin
pêkanî ye. Gotina wê ya dibêje; ‘Dibistanên baş dareke ku hemû fikirên baş lê
gul vebike ye, dema dar rizî be hem ol
hem jî hemû çengên hunerê wê nikaribin xwe ji reşbîniyê rizgarbikin.’ Bi vê
gotinê dixwaze rastiya guherin û veguherinê di civak û sîstemê de rewa bike. Ne
tenê gelê Rojavayî, gelek caran gelên li Rojhilata Navîn jiyan dikin jî ji bo
ku wek tê xwestin ji demê re bibin bersiv di sîstem û baweriyên xwe de nûkirin
dan çêkirin. Ev nûkirin yan jî refomên di hatin sazûman kirin gelek caran di
aliyê erênî de, gelek caren di aliyê nerînî de bandoriyên mezin li ser civakê
kirine. Lê ger em biçin rastiya reformê di hemû civak û sîsteman de ji bo ku
rizîn û xitimandin di civak û sîstemê de werin derbaz kirin tê pêşxistin. Gelek
caran ev reform ji aliyê gel, rêxistin û civakê ve nayê erê kirin, ev jî dibe
bingiha pirsgirêkên xwe cihî di civak û rêvebirinê de. Ji bo ku baştir were fêm
kirin gelek caran di Kurdistan de jî reform hatin pêşxistin. Bi taybetî jî di
nava tevgera azadiya Kurdistanê de dema pirsgirêk û xitimîn dihatin jiyan kirin
serî li reformê hatiye dayîn. Di rêvebirin û sîstemê de guhertin hatin çêkirin.
Ev guhertinên rêxistinê rê li hember hilweşîna rêxistinê girt. Di heman demê de
bû bingehek ku rêxistin bikaribe xwe hîn xurtir û berfirehtir bike.

0 Yorumlar