Bersîvên Gel
- Bawerî
ye.
- Xeyalî
ye.
-
Awartekirin e.
- Bûyerên
ne rast in.
- Efsane
ye.
- Dîroka
xeyalî ye.
- Ol e.
- Baweriya
kevnar e.
- Dîrok e.
- Çandek
e.
- Vegotina
xeyalên dîrokî ne.
-
Şîroveyên ne rast in.
- Bawerî û
ola kevnar e.
Mîtolojî
herî kêm bi qasî dîroka mirovahiyê dirêj e. Bawerî û raman di mîtolojiyê de
hatine sembolîze kirin an jî qayîmkirin. Di mîtolojiyê de taybetiya girîng,
awartebûn e. Lehengên efsaneyan ji rêzê nînin. Di mîtolojiyan de bûyer, li ser
bingeha ol ava dibe, leheng li gor bawerî û rîtuelan tevdigerin. Mît an jî
çîrok li gor rewşa civakî an jî mirovî şêwe digire û her wiha bi hêzên xwezayî
û bi bertekên mirovan ên psîkolojîk re jî eleqedar in. Hema hema di mîtolojiya
hemû çandan de hêmanên wek asîman, çiya, tav, stêrk, av, dar û serzemîn cih
digirin. Hêmanên xwezayî yên ku bi awayekî derasayî tên teswîr kirin, her wiha
têkiliyên xwedayan di navbera hev de û bi mirovan re jî di avabûna mîtolojiyan
de girîng e.
Mît heta
demên mirovahiyê yên ewil diçe. Her wiha heta xewnên çîrokbêjên wê serdemê jî
diçe. Ev çîrokbêjên ewil piştî wextekî wek helbestvan û fîlozof hatine
binavkirin. Vegotinên qehremanî, lehengî wek ruh û canê mîtolojiyê tê
qebûlkirin. Mîtolojiya her çandê, di derbarê gerdûn, afirandin, mirov û xwedavan
de ye. Her wiha mirin û piştî mirinê jî ji bo xwe wek mijar hildibijêrin. Hinek
xelk lehengên mîtolojîk an jî efsanewî ji bo xwe wek rêber hildibijêrin. Di
mîtolojiya Zerdûştî de wisa tê vegotin ku mirov ji çêreyekî bi navê “rîvas”
derketiye, di mîtolojiya Yewnanî de jî lehengê bi navê Prometheus elementa agir
ji asîman didize û tîne serzemînê û ji ber vê guneha xwe ji aliyê Zeus ve tê
cezakirin. Bi zinaran ve tê zincîrkirin û di dawiyê de qijik cîgera wî dixwin.
Di
mîtolojiyan de ayîneyên mirovan cihekî mezin digrin. Ji ber vê yekê hinek
taybetî, bawerî û ayînên olî dikevin nav mîtolojiyê. Mîtolojî di baweriyên
kevnar de bi awayekî xurt xuya dike. Sedemê vê yekê jî ewe ku di çavkaniya wan baweriyên
kevnar û mîtolojiyê de diyardeyên kozmîk hene. Hevpariya wan ewe ku herdû jî
xeyalî û sembolîk in.
Mît amûrên
olê ne, ol carna ji bo ku hinek wezîfeyan pêk bîne, serî li mîtan didin. Ji
mîtolojiyê derbasbûna ber bi çîrokan ve, bi saya niştecihbûnê gengaz bûye.
Saziyên dewletê yên herî pêş, di vir de rolekî girîng lîstine. Hikumdarên
dewletan, wan taybetiyên mîtolojîk ên xwedayî hildane ser xwe. Li gor
Meletinskiy mît an jî mîtolojî bi van rêyan bi ser çîrokan ve wergeriyan: Kêmbûn
an jî ji holêrabûna ayînan, baweriya bi taybetiyên olî û mîtolojiyê de qelsbûn,
tevlîhevkirina lehengên mîtolojîk bi lehengên ji rêzê ve.
Cudahiya
di navbera mît û efsane an çîrokan de ew e ku mîtolojî her wext di derbarê
jiyan û heqîqetê de lêgerînekê dike, lê çîrok ji bo xweşbihorandina demê tê
sazkirin. Mît bi van awayan bandor li çîrokan dike: Motîfên mîtan ên arkaîk bi
motîfên dewra nûjen re tevlîhev dibin û ev yek dibe sedem ku lehengên fantastîk
derkevin holê. Yek ji cudatiyên herî girîng jî ewe ku di destpêka çîrokan de
formên destpêkirinê hene; “hebû tunebû, ji wextan wextekî, rojekî û hew.” Ew
awayê destpêkê yê guhdarvan ji bo cîhanekî efsûnî amade dike. Yanî vebêjer
dibêje, tişta ku tu niha wê guhdar bikî xeyalî ye. Di dawiya çîrokê de jî formê
qedandinê dixuyê, ev yek jî yê guhdarvan piştî wan bûyerên efsûnî dîsa
vedigerîne cîhana rastî. Ev taybetî yê mît û çîrokan ji hev vediqetîne.
Lehengên mîtolojîk her wext ji bo şer amade ne, lê carna ew jî dikevin tengasiyê.
Di wan wextan de yan xweda tê alîkariya wan an jî ew bixwe di wesfê xwedayan de
ne. Lê di çîrokan de ji xwedayan, lehengên qelstir dixuyên yê lehengên çîrokan timî
hêzê wan ê bi sihêr hene.
Lehengên
mîtolojîk major in û yên çîrokan jî mînor in. Di mîtan de timî di encama şer de
xweza, malbat, qewim tên bidestxistin, lê di çîrokan de jî jin hesp, xwarin û
her weke din tên bi destxistin. Lehengên çîrokan lawê padişahan in, lê yên
mîtan xwedayî ne. Di çîrokan de peyama dawî her tim di derbarê exlaq û nirxan
de ye û îbret heye. Ji ber vê yekê taybetiyekî çîrokan yê etnolojîk tuneye, lê
mît xwedî taybetiyên etnolojîk in, her tim dixwaze xweza û afirandinê rave
bike. Mît di derbarê destpêkê de agahî dide. Di mîtan de faktora gerdûn, cîhan
û xwezaya hov serdest e, lê di çîrokan de civak û pisporî girîng e.
0 Yorumlar