Ticker

10/recent/ticker-posts

YEKÎTIYA NETEWAN


Netew formek civaki ye. Di pêşketina netewbûnê de, civakê çend form derbaskerine. Her formek civakê li gorî asta hişmendî, guhertin û veguhertinên demê pêktê. Qlan û Qebîleyên berî, nasnameya formên civakê yên netewî pêkhatine. Çawa di nav netewekî de gelek Qlan û Qebîle hene, dema behsa civakê bê kirin jî, di civakê de gelek netew hene.

Netew forma civakî ya herî berfirehe. Netew: Ji hişmendiya Qebîle­­, hişmendiya olî, hişmendiya otorîteya siyasî ya hevbeş û bazara hevbeş pêktê. Dîsan di hişmendiya avakirina netew de rola erdnîgariyê jî bi bandore. Her netewek xwedî erdnîgariyekê ye. Qebîleyên ku di heman erdnîgariyê de jiyan dikin zûtir hişmendiya netewî digrin.  Ziman jî di avabûna hişmendiya netewî de xwedî role. Zimanê hevbeş di navbera qebîleyan de hişmendiya netewî dide avakirin. Dîsan bi ziman ve giradayî çand jî hişmendiya netewî ava dike. Heta mirov dikare bêje ku bingehê avabûna hişmendiya netewiye.   

Hişmendiya desthilatdariyê newtewbûnê bi derketina dewlet neteweyê ve girêdidin. Lê ev ne raste.  Ji bo dewlet netewe rewa nîşan bidin, hişmendiya netewbûnê bi dewletbûnê ve girêdidin. Netewbûn ji bo civakê pêşketineke erêniye lê hişmendiya desthilatdariyê bi dewletê ve netewbûnê teng dike. Di heman demê de bi avakirna dewlet neteweyê re hişmendiya netewperestiyê jî tê zindîkirin. Hişmendiya desthilatdariyê bêyî ku hişmendiya netewperestiyê zîndî bike nikare civakê bixe bin kontrola xwe.

Hişmendiya desthilatdariyê, xwe li ser dijminatiya civakê ava dike. Deshilatdarî ji bo dijminatiya xwe ya li hember civakê rewa nîşan bide hişnemdiya netewperestiyê avakiriye. Hişmendiya netewperestiyê di civakê de hişmendiya civakên serdest ango netewa serdest ava dike. Dema hişmendiya serdestbûnê di netewekî de yan jî di civakekê de hebe,  ew netew di xwaze netewên din an jî civakên din di bin destê wan debin. Yanî serdestiyê bimeşîne. Ev yek jî dibe sedema şeran. Di rastiyê de şerê civakan nîne, le şerê hişmendiya desthilatdariyê heye. Dema hişmendiya desthilatdarî hebe, her hêzek di xwaze xwe li ser hêzek din mezin bike. Netewperestî dibe çeka di destê desthilatdaran de ku li hember civakê bikar bînin. Avakirina dewlet neteweyê jî dibe mekanîzmaya şer a destê desthilatdariyê. Rêxistinbûna dewletê xwe li ser şer û destdanîna ser berhemên civakê avakiriye.

Têkliyê civakê li ser esasê hev bi hêzkirinê tên avakirin. Di têkliyê civakan yan jî têkliyê mirovan de ji hev sud girtin heye. Ev yek ji bo mirovekî jî derbasdare û ji bo netewan jî derbasdare. Di xwezayê de jî têkliyên zindiya li ser esasê hev bi hêzkirinê ye. Zindiyê ku herî zêde wek dijberê hev xwuya dikin jî, di navbera wan de têkliyek sîmbîyotîk ango têkliyek hevdu dide jiyankirin heye. Di xwezayê de heger curek zîndiyekî yê din tine bike ew di heman demê de dibe tinebûna wî jî. Ji ber sedema hebûna her cureyekî bi yê din ve girêdayî ye.

Di cîhanê de bi milyaran mirov hene. Ev mirov girêdayî erdnîgariya ku tê de jiyan dikin bi çand û ziman ji hev cûda dibin. Girêdayî erdnîgariyê rengê mirovan jî ji hev cûdaye.  Cûdabûna rengê mirovan, zimanê wan û çanda wan nayê wê wateyê ku hinek mirov başin an jî hinek ne başin. Reng ziman û çand ne nîşaneyên serdestiyê ne. Serdestî hişmendiyek desthilatdariyê ye. Ev hişmendî dijminahiyê avadike. Dijminahî jî şerê tinekirina yê beramber xwe tîne.

Di dîrokê de pêşketina mirovahiyê li ser esasê têkliyê civakan pêk hatiye. Çawa mirovek bi tena serê xwe nikare pêşketinek mezin çêbike, di nav civakan de jî yek civak an jî netewek nikare bi tena serê xwe pêşketinên mezin çêbike. Têkliyên civakan yên li ser esasê çandî, aborî û zanistî asta mirovahiyê bilind dike.

Rêber Apo bi vê rastiya civakê ve girêdayî, li himber hişmendiya desthilatdar û dewlet netewe, hişmendiya civaka komînal û netewa demokratîk pêşxist. Hişmendiya desthilatdariyê û dewlet netewe di navbera civakan de, di navbera netewan de dijminahiyê avadike. Lê hişmendiya civaka komînal û netewa demokratîk yekîtiya civakan, netewan avadike. Mîrovahî bi pir zimanî û pir çandî  xweşik dibe bi wate dibe. Yekîtiya di navbera netewan de dewlemendiya mirovahiyê jî derdixe holê. Ya din dijminahiyê û yek rengbûnê derdixe holê.

 Bingehê şerê ku neha li Rojhilata Navîn û cîhanê derdikeve hişmendiya dewlet netewe û desthilatdariyê ye.  Pergala desthilatdariya bi navê yekîtiya netewan UN avakiriye. Lê ev ne yekîtiya netewane, yekîtiya dewletan e. Dewlet civakan temsîl nakin. Dewlet mekanîzmaya desthilatdariya li ser civakê temsîl dike. Yekîtiya desthilatdaran encax li ser serê civakê felaketan bîne, aşîtî û aramiyê nayîne. Ji ber vê yekê li beramber yekîtiya dewletan, yekîtiya netewan pêwîst dike. Ev yek jî bi hişmendiya netewa demokratîk re konfederalîzma demokratîk a cîhanê dibe.

 Andok Ozgur


Yorum Gönder

0 Yorumlar