Ticker

10/recent/ticker-posts

ROJEV PIRS DIKE: Meteryalîzm Çiye?

Bersivên Gel;

- Heyberî ye.

- Sumud e.

- Dîtbarî ye.

- Tişta bi dest tê girtin e.

- Tişta tê dîtin û girtin e.

- Heyîn e.

- Dijberî Îdealîzmê ye.

- Tişta heyî ye.

- Madiyetperestî ye.

- Çêbûna her tiştî bi sumud e.

- Ferqperestî ye.

- Belge ye.

Felsefa meteryalîzim an jî daringperestî felsefeya heyberî ye. Çavkaniya her tiştî heyber digire dest. Meteryal komkirina agahî û zanînan e. Felsefevanên destpêkê li ser gerdûnê rawestiya bûn, bingehê jiyanê çiye, tê pirsîn. Tê xwestin ku bersivek zanîstî were dayîn. Ji çaxa despêkê ve heta sedsala 19’an bersivên renga reng hatin dayîn û lêkolîn hatin kirin. Di sedsala 19’an de weke, meteryalîzma diyalektîkî derkete pêş. Rewşa hilberîn û têkiliyên hilberîn çi be, hizirbûn wek bersivdana wê tê dîtin. Meteryalîzm li dijî îdealîzmê ye. Meteryalîzm di bingehê her tiştî de heyberê dibîne.

Ji sala 1846’an û şûn de Marks û Engles di pêvajoya lêgerîn û lêkolînan de felsefeya meteryalîst ji nû ve sererast kirin. Ji vê sererastkirinê re tê gotin felsefeya marksîst.

Marks di destpêka sedsalê 19’an de, dest bi xabatê avakirina meteryalîzma diyalektîkî kir. Sedsala 19’ an wek sedsalan karkeran tê binavkirin. Li tevî welatên Ewropa têkoşîna karker û xabatkaran bi zindî pêş dikeve. Burjûwazî bi şoreşên neteweyî desthiladarî xiste destê xwe û rêveberiya xwe da rûnişkandin. Bi dirûşmeya “azadî, wekhevî û biratî” karker û xabatkar girtine aliyê xwe û desthilat rûxandin. Piştî vê rûxandinê dewlet û rêveberiya dewlatê kete destê burjûwaziyên neteweperest. Ji bo karker û xabatkaran, mafê girîng nehate dayîn. Ji bo vê sedemê karker û xabatkaran li dijî burjûwaziyê dest bi têkoşînê kirin. Qeyrana sazûmaniya kapîtalîzmê destpêkiriye. Bi milyonan karker û xabatkar di şert û mercên giran de kar dikirin û beranberî wê pereyeke hindik digirtin. Bê guman ev rewşa siyasî û aborî rêxistinên karkeran xurtir kir.

Marks, li ser vê rewşê wek hizirvanekî pêşengê karkeran dest bi lêkolînê kir. Ji nirxandin û rexnekirina sosyalîzm û topîk ya Fransa, polîtîka aboriya Brîtanya û felsefa Îdealîst ya Elmaniya berhev kir û ji sentezkirina van hersê baskê nêrîna marksîzm derxiste holê. Birdoziya marksîzm wek bîrdoziya rizgariya karker û xabatkarên cihanê hate pêşwazîkirin.

Felsefa Marks felsefa meterlîzma diyalektîkiye. Heyberî tê binav kirin. Pêvejoya jiyan heyberî wek bingehê tevî guhertinan tê dîtin.

Li gor sitratejiya Marks, proleteriya wê bi serhildana dewletê bi dest bixe, burjûwaziyê tûne bike û di encame de, desthiladariya çîna proleter bide rûnişkandin. Li gor vê dewlat dikeve destê proleteriya.Felsefa Marksîzim erênî û neyinî bû xwediyê bandoriyeke bi hêze. Di gelek welatan de şerê rizgariya netewî bi ser ketin. Welatê bindest rizgarbûn destkeftiyên mezin hatine girtin û têkoşîna azadiyê û wekheviyê nirxê gerdûnî pêkanî. Bê guman ev wek destkeftiyê mirovatiyê tê nirxandin. Ew şêwaza ku Hegel bikartîne, Karl Marx jî diperjîrîne, lê Marx dibêje: “Şêwaza Hegel li ser serê xwe disekinî, min ev şêwaz li ser lingên wî da sekinand.”

Marx meteryalîzma diyalektîk û meteryalîzma dîrokî pêş dixe. Materyalîzm dijberê îdealîzmê, di bingehê her tiştê de heyberî dibîne. Li gor materyalîzmê heyîna destpêkê heybere. Marks bi awayek dîrokî li mijaran dinêre, bi vî awayî materyalîzma dîrokî dibe felsefeya Marksizm.

Rêber Ocalan vê rewşê wiha şîrove dike: “Em pê dizanin ku Karl Marks bi berhema xwe Kapîtalê xwestiye felsefeya Hegel a serberjêr, rast bike û wê li ser lingên wê bide sekinandin. Ji bo vê yekê jî ji fikriyata demê ji du aliyan ve sûd wergirtiye. Berê pêşî di çarçoveya teoriya beridînê ya Darwîn de xwestiye teoriya civakî ya li ser xeteke rast bi pêş dikeve pêş bixe. Ji rehên sereke ku baskê materyalîst ê felsefeya pozîtîvîst xwe disipêrê, yê pêşî ev e. Ji Hegel jî di bin têgîna ‘nasînê’ de diyalektîk girtiye û di dîrokê de vê diyalektîkê rê li ber teoriya dewleta herî bi qabîliyet û homojen vekiriye. Ji dualîteya efendî-kole daye rê, rola efendî daye kole (karker) û bi vî awayî yeqîn kiriye ku felsefeya xwe qaşo li ser lingan sekinandiye; bi vî awayî ji dil bawer kiriye ku di bin navê ‘diyalektîka meteryalîzmê’ de bi Çepgiriyeke Hegelwarî ketiye ser rêya heqîqetê, ‘zanista civakî’ ava kiriye û qet nebe di vî warî de destpêkeke ciddî kiriye. Sûdwergirtina wî ji sosyalîzma Franseyê û polîtîka ekonomiya Ingilîzan jî bi roleke talî rabûne. Pêşketina diyalektîkî wê paşê van herdu diyardeyan zelal bike ku sosyalîzma Fransî komargeriyeke laîk a zêde ye, polîtîka ekonomiya Ingilîzan jî tê maneya ferdparêziya lîberal a kapîtalîst.”

Li gor meteryalîzmê di bingeha her tiştê de heyber heye. Li gor îdealîzmê hizir heye.

Li gor meteryalîzmê zanîn û zanebûn ji heyber tê, li gor îdealîzmê ji hizirandinê tê.

Li gor meteryalîzmê mirov dikare bigihêje zanînên rast, îdealîzm dibêje mirov hemû rastiyan nikare bizanibe.

 

Yorum Gönder

0 Yorumlar